سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرغ خانگی

پرورش مرغ خانگی دارای سود بالایی است و نیاز به هیچ گونه تجهیزات صنعتی ندارد. در این وبلاگ اموزش های لازم در زمینه پرورش مرغ خانگی داده خواهد شد. اموزش گوشتی کردن مرخ خانگی یا مرغ محلی، اموزش برداشت تخم از مرغ های خانگی اشنایی با بیماری ها اشنایی با رفتار و خلق و خوی پرنده رعایت بهداشت در محیط پرورش مرغ خانگی و از این دست مطالب را در این وبلاگ خواهید اموخت

5 چیز که بایست در مورد پرورش مرغ بدانیم

    نظر

5 چیز که بایست در مورد پرورش مرغ بدانیم

پرورش مرغ : مرغ پرنده ای از دسته ماکیان سانان است که توانایی پرواز ندارد و به سادگی می توان پرورش مرغ را در محیط های روستانی و کوچک شروع کرد. این پرنده 10 هزار سال پیش در ویتنام اهلی شده و از آنجا به هند ، ایران و یونان راه یافته است. این پرنده با بیش از 24 میلیارد قطعه در جهان ، بیشترین جمعیت را در میان پرندگان در کره زمین دارد. مرغ خانگی می تواند بین 5 تا 11 سال عمر کند. اما رکورد ثبت شده در کتاب گینس برای بیشترین طول عمر مرغ خانگی 16 سال است که بر اثر مشکل قلبی مرده است.

 

5 چیز که بایست در مورد پرورش مرغ بدانیم5 چیز که بایست در مورد پرورش مرغ بدانیم

در مورد پرورش مرغ بدانیم | نژادهای مرغ خانگی

از میان نژادهای مختلف مرغ خانگی ایرانی می توان به نژادهای معروف مرغ مرندی و مرغ لاری در بین علاقه مندان اشاره کرد.

نگهداری از مرغ خانگی

پرورش مرغ بومی به صورت گله ای در میان روستائیان و عشایر مشاهده می شود. نگهداری از این پرنده بسیار آسان و کم هزینه است. اما با این حال عدم رسیدگی به پرنده و رعایت نکات بهداشتی در نگهداری آن می تواند منجر به بروز بیماری در میان مرغ های خانگی و نابودی آن ها شود.

در نگهداری این پرنده برای جلوگیری از اثر تغییرات آب و هوایی ، نور مستقیم خورشید ، برف و باران ، کنترل میزان نوردهی ، و کنترل راحت جوجه ها باید برای آن ها جایگاه درست کنید. جایگاه را می توان با استفاده از بلوک ، چوب و یا سایر تجهیزات ساخت.

جایگاهی که ساخته می شود باید فضای لازم برای رشد جوجه ها را داشته باشد. فضای مناسب برای رشد جوجه ها 6 متر مربع یعنی فضایی با ابعاد 2 در 3 متر است. برای نگهداری مرغ های بالغ باید توجه کنید که هر متر مربع برای نگهداری 5 مرغ و خروس کافی است. اگر فضای نگهداری مرغ و خروس ها به مقدار کافی نباشد ، شروع به حمله کردن به یکدیگر می کنند و همدیگر را زخمی می کنند.

تغذیه مرغ

در مورد پرورش مرغ بدانیم : مرغ ها طیف وسیعی از مواد غذایی شامل دانه ها ، گیاهان و گوشت را مصرف می کنند. اما بهترین ماده غذایی برای تغذیه مرغ ها در زمان تخم گذاری گندم است. در زمان تخم گذاری تامین کلسیم از اهمیت فراوانی برخوردار است و از پودر صدف ، استخوان و یا پوسته تخم مرغ می توان برای تامین کلسیم استفاده کرد. برای تغذیه جوجه های مرغ نیز آرد و ترکیب آرد و استخوان می تواند به کار گرفته شود. همچنین می توان از مانده های مواد غذایی مصرفی و میوه هایی مانند خیار و گوجه فرنگی نیز استفاده کرد.

بیماری های مرغ خانگی

از بیماری های مختلف مرغ و خروس می توان به بیماری هایی نظیر آبله پرندگان ، بوتولیسم ، وبای مرغان ، برونشیت عفونی ، کوریزای عفونی ، بیماری مارک ، برفک ، چرب کیسه های هوایی ، نیوکاسل ، جوجه موشی ، پولوروم یا اسهال سفید جوجه ها ، آنفولانزای مرغی و زخم کف پای پرندگان اشاره کرد.

جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ خانگی

معمولا برای جوجه کشی مرغ از انواع دستگاه جوجه کشی در ظرفیت های مختلف استفاده میشود.مرغ کرچ با خوابیدن بر روی تخم های نطفه دار  شرایط دمایی ، رطوبت و چرخش تخم ها را برای جوجه کشی فراهم می کند. طول دوران جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ خانگی 21 روز است که 28 روز اول آن را مرحله ستر و 3 روز آخر آن را مرحله هچر تشکیل می دهد.

در دوران ستر که نطفه در داخل تخم در حال رشد است ، تخم برای نچسبیدن نطفه به پوسته چرخانده می شود. اما در مرحله هچر که جوجه در حال خروج از تخم است ، تخم ها نباید به هیچ عنوان چرخانده شوند. به همین دلیل مرغ کرچ در مرحله ستر تخم های نطفه دار را 4 تا 6 بار در روز می چرخاند.

دما عامل اصلی رشد نطفه در داخل تخم است. نطفه در شرایط دمایی مناسب از فاز گازی به فاز مایع و سپس به فاز جامد تبدیل می شود. به همین دلیل در مرحله هچر دما به مقدار اندکی کاهش پیدا می کند. و رطوبت نیز برای مرطوب شدن پوسته تخم و شکستن راحت جوجه ها مقداری افزایش پیدا می کند. دمای مناسب برای مراحل ستر و هچر جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ به ترتیب برابر با 37.5 و 37 درجه سانتی گراد است. رطوبت مطلوب نیز در مرحله ستر 57 تا 60 درصد است.

تازه و باکیفیت بودن تخم ها از عوامل مهم در موفقیت در جوجه کشی از مرغ است. مناسب بودن ضریب نر ، تغذیه و محل نگهداری مرغ و خروس ها منجر به افزایش کیفیت تخم های نطفه دار و افزایش راندمان جوجه کشی می شود.

جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار مرغ

برای جوجه کشی مصنوعی از تخم های نطفه دار مرغ به دستگاه جوجه کشی مرغ نیاز دارید. دستگاه های جوجه کشی را از لحاظ عملکرد می توان به انواع حرفه ای و اتوماتیک تقسیم بندی کرد. در استفاده از ماشین جوجه کشی حرفه ای باید اطلاعات مربوط به جوجه کشی از مرغ را به صورت دستی وارد دستگاه کنید. اما برای استفاده از دستگاه های جوجه کشی اتوماتیک نیازی به دانستن اطلاعات در مورد المان های دستگاه نیست و کافی است نوع پرنده را در سیستم انتخاب پرنده مشخص کنید.

از دیدگاه ظرفیت نیز دستگاه های جوجه کشی که می توانید از آن ها برای جوجه کشی از تخم های نطفه دار مرغ استفاده کنید به دو دسته دستگاه جوجه کشی خانگی و صنعتی تقسیم بندی می شوند. دستگاه های جوجه کشی خانگی دارای ابعاد کمتر از 150 تخم مرغ و دستگاه های جوجه کشی صنعتی دارای ابعاد بیشتر از 150 تخم هستند. اگر به فکر جوجه کشی از تخم های نطفه دار در با تعداد بسیار زیاد هستید بهتر است از دستگاه های جوجه کشی صنعتی استفاده کنید.

اگر شما هم علاقه مند به پرورش و نگهداری از مرغ هستید می توانید در قسمت دیدگاه ها مطلب 5 چیز که بایست در مورد پرورش مرغ بدانیم سوالات و نظرات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.